تصور کنید یک فایل داریم با نام data.json و محتوای درون آن شامل یک آرایه از آبجکت های json است.
هدف ما اینه که میخواهیم علاوه بر اینکه این فایل رو میخونیم و اطلاعاتش رو درون یک متغیر ذخیره میکنیم. یک عضو دیگه هم به آرایه اضافه کنیم و آرایه جدید رو درون فایل data.json بنویسیم.
const fs = require('fs'); let data = fs.readFileSync('data.json'); data = JSON.parse(data); data.push({myName:"Mokhtar"}); fs.writeFileSync('data.json',JSON.stringify(data)); console.log(data);
تصور کنید فایل data.json وجود نداشته باشد و ما برنامه رو اجرا کردیم. برنامه کرش میکنه و خطا میده. در صفحه مرجعی که برای جاواسکریپت تهیه کردم، ساختار try , catch , finally توضیح داده شده که الان به دردمون میخوره و میتونیم کاری کنیم که برنامه به کار خودش ادامه بده و خطا رو در کنسول چاپ کنه.
try{ let data = fs.readFileSync('data.json'); data = JSON.parse(data); data.push({myName:"Mokhtar"}); fs.writeFileSync('data.json',JSON.stringify(data)); console.log(data) }catch(err){ console.log(err) } console.log('program working whitout any crash 1.'); console.log('program working whitout any crash 2.'); console.log('program working whitout any crash 3.'); console.log('program working whitout any crash 4.'); console.log('program working whitout any crash 5.');
فایل data.json رو تغییر نام بدید و برنامه رو اجرا کنید. تمام پیام ها انتهای کدمون لاگ میشن که یعنی برنامه متوقف نشده و داره به کارش تا خط آخر ادامه میده.
پروفایل
نکات، تجربیات، محتوای آموزشی و مطالب گردآوری شده در حوزه برنامه نویسی وب